Gemeenteraad juni 2023

Verslag

Notulen en zittingsverslag vorige zitting – goedkeuring

De notulen en het zittingsverslag van de vorige gemeenteraad  werden voorgelegd en goedgekeurd.

2. Deontologische code gemeenteraad – aanpassing – goedkeuring

De deontologische code wordt zoals opgelegd door de hogere overheden uitgebreid met een deontologische commissie. Voor PIT zal hier Fernand Bossaerts (fractie CD&V/WIJRanst) en Bart Goris ( fractie goesting )zetelen.

3. Rapportering organisatiebeheersing 2022 – jaarverslag en klachtenrapportage – kennisname

We namen op de gemeenteraad kennis van enkele punten in verband met de klachtenrapportering en de organisatiebeheersing van de gemeente. 

4. Raamovereenkomst generieke profielen – toetreding – goedkeuring

Voor diverse gespecialiseerde profielen zoals rechtspersonen kan de gemeente nu een beroep doen op een raamovereenkomst. Uiteraard hebben we dit punt mee goedgekeurd. 

5. Ministerieel besluit betreffende het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad van de gemeente Ranst van 19 december 2022 tot goedkeuring van het wegentracé en de lastvoorwaarden inzake de Everhoek, Creyboschlaan, Herbsteinlaan, Louis Ecranlaan, Oudstrijdersstraat en de Jozef Simonslaan – kennisname

Het rooilijnplan en het stratentrace werden goedgekeurd op de gemeenteraad van december 2022. Nadien is er echter beroep aangetekend door buren en is het besluit ministerieel vernietigd. Ook op vorige gemeenteraad stemden we tegen dit stratentrace omdat dit gepaard ging met grote grondinnames. We zijn dan ook blij dat dit project nu herbekeken moet worden. De riolering wordt gelukkig wel nog gelegd, maar dan onder de bestaande weg. 

6. Aanstelling van de sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties – goedkeuring

Igean heeft een extra personeelslid aangesteld die zijn opleiding heeft voltooid en nu dus ook GAS boetes mag uitschrijven in Ranst. Dit moest goedgekeurd worden op de gemeenteraad, maar omdat we geen voorstanders zijn van GAS boetes hebben we dit punt niet mee goedgekeurd. Wij denken nog steeds dat het beter is wanneer de politie optreedt voor kleine inbreuken in plaats van een gasambtenaar. 

7. Aanvulling rechtspositieregeling en invoering afsprakenkader fietslease – goedkeuring

Het gemeentepersoneel kan tegenwoordig een deel van hun eindejaarspremie omzetten in een bedrag dat gebruikt kan worden voor een fietslease. Hier staan we helemaal achter en dit punt hebben we dan ook mee goedgekeurd.

8. IKA – Uitgifte van aandelen kengetal 5g Publi-T, kengetal 9e Storm Zoersel/ Zandhoven, kengetal 10 Pampero WIND,  – intekening

IKA geeft extra aandelen uit waar de gemeente kan op intekenen. Deze aandelen bieden echter geen garanties op winsten in de toekomst, waardoor we ons onthouden hebben. We denken niet dat het gemeentegeld prioritair hiernaar zou moeten gaan. 

9. Voorwaarden voor prijsvraag tot opname van 3 miljoen euro voor de financiering van investeringsuitgaven – goedkeuring

Op de gemeenteraad vernamen we dat het gemeentebestuur een extra lening wil opnemen van 3 miljoen euro. Op onze vraag waarvoor dit geld dan juist gebruikt ging worden, kregen we echter geen duidelijk antwoord. Daarom hebben we tegen gestemd. We vinden het jammer dat er extra leningen worden opgenomen waardoor de schuldgraad in onze gemeente na jaren van afbouw terug stijgt. 

10. Kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw Geboorte – waarborg lening – goedkeuring

De gemeente staat borg voor een lening van het kerkbestuur. Dit hebben we mee goedgekeurd.

11. Gebruiksovereenkomst lokaal vestiging uitleenpost bibliotheek Ranst – Oelegem – aanpassing – goedkeuring

De Bibliotheek post van Oelegem is tijdelijk gelegen in de parochiezaal in Oelegem. Er wordt voorgesteld dat deze overeenkomst verlengd wordt tot 2030. Omdat we het belangrijk vinden dat elke deelgemeente beschikt over een bibliotheek hebben we dit mee goedgekeurd.

12. Aanvullend verkeersreglement – Parkeerplaatsen elektrische voertuigen – Broddestraat – goedkeuring

Op vraag van een inwoner komt er een elektrische laadpaal in de Broddestraat ter hoogte van de Stekelbessenlaan. Uiteraard zijn we voorstander van het plaatsen van zulke laadpalen, maar we hebben wel vragen bij de plaatsbepaling. Deze was volgens ons beter 50 meter verder  geplaatst, waar de Broddestraat even in twee splitst. Wanneer de laadpalen hier geplaatst zouden worden, hinderen ze nooit het verkeer in de Broddestraat. 

13. Aanvullend verkeersreglement – Verbod lange voertuigen – Kriekenstraat – goedkeuring

In de Kriekenstraat is het moeilijk om de haakse bochten te nemen. Daarom keuren we dit verbod op lange voertuigen met sleep mee goed. We willen wel dat alle lokale bedrijven bevoorraad moeten kunnen blijven worden. 

14. Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en verwerkersovereenkomst – goedkeuring

Ook dit punt hebben we mee goedgekeurd. Dit gaat over een testprogramma waarmee specialisten zoals notarissen en landmeters, maar ook burgers, informatie kunnen aanvragen over vastgoed. Op deze manier kan deze informatie op een efficientere manier ter beschikking gesteld worden. 

15. Verkavelingsaanvraag – wegentracé en lastvoorwaarden – Maasweg

Dit punt behandelt het wegentrace van de Maasweg. We zijn voorstander van de aanleg van zowel de Maasweg als van een rechtstreekse aansluiting naar de op- en afrit in Oelegem. We vrezen echter dat wanneer enkel de Maasweg wordt gerealiseerd, deze weg een extra aanzuigeffect zal hebben op het verkeer dat door Oelegem moet gaan. Zo zal de weg zeker geen oplossing bieden voor de Zandhovensesteenweg die nu al kreunt onder de verkeersdrukte. Wij pleiten eerder voor een rechtstreekse aansluiting van de snelweg via de Q8 of via het afrittencomplex in Wommelgem. We zouden dan ook liever een globaal plan zien dat ook de invloed op de andere straten in Oelegem mee in rekening brengt. Ook Vlaanderen vermeldt in zijn adviezen het mogelijke aanzuigeffect van de Maasweg op het verkeer in Oelegem en pleit dat de weg enkel een tijdelijke oplossing mag zijn tot er een definitieve aansluiting is op de snelweg.

16. Verkavelingsaanvraag – wegentracé – Gemeenteplein 19

In de groene binnenzone in Broechem is er een verkavelingsaanvraag ingediend. Op deze manier gaat de groene long van Broechem verloren. Bovendien sluit dit gebied perfect aan bij de gemeenteschool en verschillende gebouwen van de parochie in Broechem. Wij pleiten dan ook voor een aankoop van deze gronden vanuit de gemeente. We denken dat dit een gemiste kans is voor het huidige gemeentebestuur. Het verwondert ons ook dat de voetweg niet overgedragen wordt in het openbaar domein, maar dat deze opgenomen zit in de kleine tuinen van de verkaveling. 

17. Gratis grondafstand – Heidestraat 50 – goedkeuring

In de Heidestraat ter hoogte van huisnummer 50 wordt een gratis grondafstand opgelegd. Dit hebben we mee goedgekeurd.

18. Rooilijn Van den Nestlaan – wijziging – voorlopige vaststelling

Ook dit punt hebben we mee goegekeurd. We zijn blij dat de gemeente Boechout hier werk maakt van een veiliger fietspad. Op die manieren kunnen scholieren op een veiligere manier Boechout en Vremde bereiken vanaf de Ranstsesteenweg en de Van Den Nestlaan.

19. Rooilijn Dorpstraat – zijstraat – voorlopige vaststelling

Dit gaat over de ontwikkeling van een kleine zijtak van de Dorpstraat. Het lijkt ons vreemd dat de breedte van de straat wisselend regime heeft. De weg wordt immers overal 3 meter breed ingepland, maar vlak voor een afgekeurde verkaveling zal de weg verspringen naar 4.5 meter. In het besluit van die verkaveling stond vorige maand ook uidrukkelijk dat deze niet kon doorgaan zolang er geen volwaardige weg ligt van 4.5 meter breed. Is dit toeval of niet, maar het lijkt toch eerder een stratenplan op maat van enkele individuen. Het is ook opvallend dat er geen regenwater afvoer voorzien wordt voor dit gedeelte van de Dorpstraat, maar enkel een riolering. 

20. Overheidsopdracht uitbreiding PV-installatie loods – plaatsing via raamovereenkomst – goedkeuring

De oude militaire loods aan de Van Den Nestlaan wordt volgeplaatst met zonnepanelen. Uiteraard zijn we voorstander van het gebruik van groene energie. Financieel denken we echter niet dat dit de beste oplossing zal zijn voor de gemeente. Het aantal zonnepanelen op deze loods is immers overgedimensionaliseerd waardoor zeker niet alle energie lokaal verbruikt kan worden. De gemeente wil immers energiedelen zodat de overschot aan energie op de loods gebruikt kan worden door de andere gemeentelijke gebouwen. De kostprijs in energie bestaat echter uit meer dan enkel de energiekost. Dit is de enige kost die gereduceerd wordt door energiedelen. Financieel zou het voor de gemeente veel interessanter zijn om de zonnepanelen te spreiden over verschillende gebouwen binnen de gemeente. Hierdoor zou de energie wel lokaal verbruikt kunnen worden, wat financieel voordeliger is dan energiedelen.

21. Dakrenovatie plat dak bibliotheek Ranst – lastvoorwaarden en plaatsingswijze – goedkeuring

Het plat dak van de bibliotheek wordt gerenoveerd. Bij alle burgers wordt er opgelegd om een groen dak te plaatsen, maar hier wordt bij de bibliotheek niet over gesproken. Blijkbaar gelden de regels enkel voor nieuwbouw bij inwoners van de gemeente. Wel een gemiste kans volgens ons om een grote oppervlakte in het dorp te vergroenen, zonder dat er parkings moeten sneuvelen.

22. Stookplaatsrenovatie GBS Oelegem – overeenkomst Fluvius – goedkeuring

Er zijn plannen om de stookplaats te renoveren van de gemeentelijke school in  Oelegem. Wij stellen voor om extra in te zetten op isolatie van deze gebouwen. Nu staat in de plannen de plaatsing van een warmtepomp die bijkomend aangevuld zal worden met een gasinstallatie. Wij vermoeden dat een warmtepomp voldoende zal zijn indien er ook ingezet wordt op voldoende isolatie. Op deze opmerkingen kregen wij geen antwoord of reactie, waardoor we dit niet mee hebben goedgekeurd.

23. Ontwerp, bouw en beperkt onderhoud nieuw administratief centrum – selectieleidraad – goedkeuring

Voor dit punt gaan we even terug in de geschiedenis. Op de gemeenteraad van 2019 stelden wij al vast dat een aanpassing van de ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) aan de Van Den Nestlaan nodig was voor de oprichting van een nieuw gemeentehuis. De huidige richtlijnen stellen immers dat er enkel administratieve en ondersteunende diensten mogen geplaatst worden aan de Van Den Nestlaan. Op die gemeenteraad ontkende de burgemeester echter stellig dat dit het geval was.

Ondertussen blijkt inderdaad dat we toch gelijk hadden en dat het RUP moet aangepast worden. Die aanvraag is ondertussen gestart, maar er is een duidelijk negatief advies vanuit Vlaanderen en de provincie. De provincie en het gewest stellen  beiden dat op deze plaats het niet aangewezen is om twee nieuwbouw volumes te plaatsen voor de gemeentelijke diensten. Deze nieuwbouw is volgens de provincie ook niet wenselijk of noodzakelijk voor de gemeente. Toch blijft de gemeente volharden in studies en het aanstellen van planbureaus. In totaal is er al voor meer dan 200 000 euro uitgegeven aan studies over de Van Den Nestlaan en het gemeentelijk patrimonium. Dit dus zonder de garantie dat er ooit een administratief centrum aan de Van Den Nestlaan gaat kunnen komen. Voor ons is dit genoeg en willen we nu eindelijk eerst zekerheid dat dit gemeentehuis hier ooit zelfs maar gaat mogen komen. Maar zelfs nu nog blijft de gemeente bij zijn onrealiseerbare plannen om het volledige administratief centrum te verhuizen. Meer nog, ook de politie kantoren zouden voltallig verhuizen naar de Van Den Nestlaan. Hiervoor zou een nieuwbouw gezet worden van 10 miljoen euro die volledig gedragen zou worden door de gemeente Ranst. De gemeente Zandhoven zal ons dankbaar zijn. In het oog van mogelijke fusiegesprekken bij zowel gemeenten als politiezones vinden we het onverstandig om nu meer dan 1000 euro per huishouden te spenderen voor een volledig centrum dat misschien maar tijdelijk gebruikt gaat worden. 

24. Gevaarlijke loslopende Turkse herdershonden aan het wandelpad (Millegem Ranst) – interpellatie Vlaams Belang

Tijdens deze interpellatie van Vlaams Belang stelde Christel Engelen vragen in verband met de loslopende Turkse herdershonden aan het wandelpad van de Ranstsesteenweg. Al sinds 2020 wordt de buurt er immers geterroriseerd door loslopende honden met enkele incidenten tot gevolg. Hopelijk is dit nu definitief verleden tijd!

25. Oprichting middelbare school in Ranst – interpellatie Goesting!

Op de gemeenteraad informeerden we naar de stand van zaken in verband met de geruchten over de bouw van een secundaire school in de gemeente Ranst. Het bestuur meldde dat ze op de hoogte zijn van de plannen, maar dat ze nog geen standpunt kunnen innemen zolang er geen vergunningsaanvraag is. We houden het punt mee in het oog voor de toekomst.

26. Moeilijke communicatie met bewoners Bistweg 58-64 – interpellatie Roel Vermeesch (onafhankelijk)

Ter hoogte van de Bistweg aan de huisnummers 58-64 zijn er plannen om een voetpad en een voorliggende groenzone aan te leggen. Deze plannen zijn een tijd geleden al goedgekeurd op de gemeenteraad, maar blijkbaar ondertussen al gewijzigd. Uiteraard stellen we ons hier vragen bij. 

27. Afbouw van ondersteunende middelen verenigingen – interpellatie Roel Vermeesch (onafhankelijk)

Tijdens deze interpellatie stellen we vragen in verband met de afbouw van enkele steunmaatregelen voor verenigingen. Zo zagen we bijvoorbeeld dat de toiletwagen van de gemeente onlangs verkocht is, waardoor verenigingen nu voor elke activiteit aangewezen zijn op de huur van een externe toiletwagen. Dit brengt uiteraard een extra kost mee voor onze verenigingen.  

Interpellaties

Agenda

1. Notulen en zittingsverslag vorige zitting – goedkeuring

2. Deontologische code gemeenteraad – aanpassing – goedkeuring

3. Rapportering organisatiebeheersing 2022 – jaarverslag en klachtenrapportage – kennisname

4. Raamovereenkomst generieke profielen – toetreding – goedkeuring

5. Ministerieel besluit betreffende het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad van de gemeente Ranst van 19 december 2022 tot goedkeuring van het wegentracé en de lastvoorwaarden inzake de Everhoek, Creyboschlaan, Herbsteinlaan, Louis Ecranlaan, Oudstrijdersstraat en de Jozef Simonslaan – kennisname

6. Aanstelling van de sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties – goedkeuring

7. Aanvulling rechtspositieregeling en invoering afsprakenkader fietslease – goedkeuring

8. IKA – Uitgifte van aandelen kengetal 5g Publi-T, kengetal 9e Storm Zoersel/ Zandhoven, kengetal 10 Pampero WIND,  – intekening

9. Voorwaarden voor prijsvraag tot opname van 3 miljoen euro voor de financiering van investeringsuitgaven – goedkeuring10. Kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw Geboorte – waarborg lening – goedkeuring

11. Gebruiksovereenkomst lokaal vestiging uitleenpost bibliotheek Ranst – Oelegem – aanpassing – goedkeuring

12. Aanvullend verkeersreglement – Parkeerplaatsen elektrische voertuigen – Broddestraat – goedkeuring

13. Aanvullend verkeersreglement – Verbod lange voertuigen – Kriekenstraat – goedkeuring

14. Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en verwerkersovereenkomst – goedkeuring

15. Verkavelingsaanvraag – wegentracé en lastvoorwaarden – Maasweg

16. Verkavelingsaanvraag – wegentracé – Gemeenteplein 19

17. Gratis grondafstand – Heidestraat 50 – goedkeuring

18. Rooilijn Van den Nestlaan – wijziging – voorlopige vaststelling

19. Rooilijn Dorpstraat – zijstraat – voorlopige vaststelling

20. Overheidsopdracht uitbreiding PV-installatie loods – plaatsing via raamovereenkomst – goedkeuring

21. Dakrenovatie plat dak bibliotheek Ranst – lastvoorwaarden en plaatsingswijze – goedkeuring

22. Stookplaatsrenovatie GBS Oelegem – overeenkomst Fluvius – goedkeuring

23. Ontwerp, bouw en beperkt onderhoud nieuw administratief centrum – selectieleidraad – goedkeuring

24. Gevaarlijke loslopende Turkse herdershonden aan het wandelpad (Millegem Ranst) – interpellatie Vlaams Belang

25. Oprichting middelbare school in Ranst – interpellatie Goesting!

26. Moeilijke communicatie met bewoners Bistweg 58-64 – interpellatie Roel Vermeesch (onafhankelijk)

27. Afbouw van ondersteunende middelen verenigingen – interpellatie Roel Vermeesch (onafhankelijk)