Verslag gemeenteraad
Afgelopen gemeenteraad hebben wij als oppositiepartij onze bezorgdheid geuit over enkele belangrijke dossiers. Graag geven wij een samenvatting van de belangrijkste besproken agendapunten.
Ten eerste hebben wij onze bezwaren geuit over de plannen voor de grondenbank aan de nieuwe Maasweg en de samenwerkingsovereenkomst met POM. Wij vrezen dat de nieuwe Maasweg een aanzuigeffect zal hebben wanneer er files staan op de naburige autosnelwegen. Bovendien zal de Zandhovensesteenweg en de dorpskern van Oelegem niet ontlast worden door deze nieuwe weg. Wij stellen voor om de Nieuwe Maasweg te koppelen aan een groter plan waarbij ook de Zandhovensesteenweg ontlast wordt. Bovendien zijn er ondertussen ook plannen gemaakt die de ontsluiting van de industrieterreinen in Wommelgem en Oelegem via de parking Q8 willen realiseren. Dit dossier is dan gekoppeld aan de plannen van de Nieuwe Rand en lijken ons een beter alternatief. De burgemeester heeft ons laten weten dat alle bezwaarschriften nog moeten worden verwerkt en het College daarna een beslissing zal nemen. Het bestuur kiest ervoor om niet te wachten op de beslissing van de Vlaamse regering omtrent het project Nieuwe Rand.
Daarnaast hebben wij kennis genomen van het Rapport Lokaal Energie- en Klimaatpact 2022. Wij zijn van mening dat enkele topics zeker nog een inhaalbeweging nodig hebben in onze gemeente. Zo zijn er momenteel te weinig laadpalen en zou er veel meer hernieuwbare energie gebruikt kunnen worden voor gemeentelijke gebouwen. Het laadplan en warmteplan moeten nog worden opgemaakt en het opstarten van gemeentelijke deelwagens blijkt zeer moeilijk te zijn. Ook zijn wij teleurgesteld over de aanleg van volwaardige fietspaden. Volgens het rapport zouden er in onze gemeente de volgende jaren nog meer dan 16.600 meter moeten worden aangelegd voor 2030.
Verder hebben wij ons verzet tegen het asfalteren van de parking van 1.000 m² naast het Albertkanaal voor vrachtwagens. Dit is het tegenovergestelde van ‘ontharding’ en het bestuur moet het voorbeeld geven. Waarom wordt er niet gekozen voor een meer doorwaterlaatbare oplossing? Dit staat haaks op wat de gemeente vraagt van haar bewoners en bedrijven.
Tot slot juichen wij het initiatief toe om het fietspad langs de anti-tankgracht op te waarderen. Dit is een dringend nodige stap waar we enkel blij mee kunnen zijn.
Hoewel wij kritisch zijn over sommige agendapunten, willen wij benadrukken dat wij als oppositiepartij constructief willen bijdragen aan de ontwikkeling van onze gemeente. De gemeenteraad is een belangrijk moment om onze stem te laten horen en onze bezorgdheid te uiten. Wij hopen dat het bestuur deze bezorgdheden ter harte zal nemen en wij blijven ons als oppositiepartij inzetten voor een betere toekomst voor onze gemeente.
Agenda gemeenteraad
1. Notulen en zittingsverslag vorige zitting – goedkeuring
4. Grondenbank nieuwe Maasweg – overeenkomst VLM – goedkeuring
5. Samenwerkingsovereenkomst nieuwe Maasweg POM – addendum – goedkeuring
6. Aanvullend verkeersreglement – enkelrichtingstraat – Spruytershofstraat – goedkeuring
7. Rapport Lokaal Energie- en Klimaatpact 2022 – Kennisname
8. Onderhoud buurtwegen 2023 – lastvoorwaarden en plaatsingswijze – goedkeuring
9. Opwaarderen fietspad anti-tankgracht – lastvoorwaarden en plaatsingswijze – goedkeuring
12. Subsidiereglement infrastructuurwerken voor verenigingen in Ranst – goedkeuring