Het beleid van dit bestuur rond de Bistweg is een reeks van mislukte pogingen en ineffectieve beslissingen, wat heeft geleid tot een verslechtering van de omstandigheden in plaats van een verbetering. Hier is een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen en beslissingen:
- Beginnende Belofte: Het nieuwe bestuur beloofde bij aanvang van de bestuursperiode om de problemen van de Bistweg op te lossen.
- Studies Besteld, Niet Uitgevoerd: Hoewel er studies werden besteld om de situatie te analyseren en oplossingen te vinden, werden deze studies uiteindelijk niet uitgevoerd.
- Eenrichtingsverkeer: Zonder voldoende voorbereiding werd een enkelrichting ingesteld. Deze maatregel werd snel weer afgevoerd omdat deze de situatie alleen maar verergerde.
- Uitwijkstroken: Het college besloot vervolgens om uitwijkstroken aan te leggen om de Bistweg geschikt te maken als omleidingsroute voor vrachtverkeer. Echter, de uitvoering van deze uitwijkstroken is gebrekkig en niet volgens plan, met als gevolg een slechte spreiding van de stroken.
- Verslechterde Staat van de Weg: Door al deze ineffectieve maatregelen verkeert de Bistweg nu in een slechtere en gevaarlijkere staat dan ooit.
- Waarschuwingsborden: Het bestuur heeft de technische dienst opdracht gegeven om borden te knutselen en te plaatsen met de tekst “bermen in slechte staat”. Dit lijkt een poging om aansprakelijkheid te vermijden voor schade aan voertuigen door de slechte bermen.
- Nieuwe Studie: Op 18 april is door het college besloten dat er opnieuw studiewerk kan worden verricht om de Bistweg op te nemen in het vrachtroutenetwerk. Dit netwerk moet het industriegebied “Ter Straten” en het geplande industriegebied “De Keer” ontsluiten en verbinden met het op- en afrittencomplex E313 Massenhoven.
Deze chronologie toont aan dat de initiële beloften niet zijn nagekomen en dat de genomen maatregelen niet alleen ineffectief waren, maar de situatie zelfs hebben verslechterd. Het recente besluit van het college om nieuwe studies te doen geeft ook aan dat ze niet alleen de Bistweg willen opnemen in het vrachtroutenetwerk, het geeft ook aan dat zij akkoord gaan met de geplande uitbreiding van het industriegebied Ranst – Wommelgem, De Keer.